Külföldi jelenlét < Hírek | Magyar Betonelemgyártó Szövetség

Menü
Belépés felhasználóknak
Felhasználónév:

Jelszó:

Emlékezz rám!

Külföldi jelenlét

A Ferrobeton Rt.-vel ismerkedtek a Híd Egyesület tagjai az Üzletemberek Klubjának rendezvényén. A volt BVM helyi gyára a privatizációt követően jelentősen bővítette piacait, és már a határokon túl is vannak érdekeltségeik.

 


 A Híd Egyesület Üzletemberek Klubja második alkalommal szervezett olyan eseményt, amely során az érdeklődők egy helyi cég tevékenységét ismerhették meg. Első alkalommal a Momerthez látogatott el a klub, ma pedig a Ferrobeton Rt.-hez. Ahogy a júniusi rendezvényre, úgy a mostanira is sokan voltak kíváncsiak, szépen megtelt az ismertető idejére a cég kistanácsterme.
   A Ferrobeton múltját, jelenét, terveit a vezérigazgató, Juhász Péter ismertette. A telephelyen 1955-ben indult meg a betonelemek és vasbetonelemek gyártása. A Beton- és Vasbetonipari Művek 1963-ban jött létre, nyolc gyár tartozott az állami vállalathoz. Itt készült kísérletként az első komplett, egyben beemelhető vizesblokk, és az első előre gyártott vasbeton házpanelek is. Később azonban az orosz technológia alapján működő, nagy kapacitású házgyárakkal szemben az itteni technológia kisüzemi maradt, így a helyi betonelemgyár más irányba fejlődött. A lakóházépítés terén azért még néhány későbbi produktum is jellemzi a BVM történetét: hőszigetelt szendvicspaneljeikből készültek a teraszházak, és a Bagolyvár vasbeton teherhordó szerkezetét is itt készítették.

A lakóházak építésére szolgáló födémgerendák, áthidalók máig megmaradtak a Ferrobeton kínálatában. E-gerendából 1984-ben 3 millió méternyit gyártottak, ma az egész hazai felhasználás van körülbelül ezen a szinten, jelenleg 8-900 ezer folyóméter az éves termelés ebből a termékből. Korábban már az egyik gyártósort leállították, hamarosan - februárban - leállítják a másikat is: úgynevezett hosszúpados technológiával, százméteres, az elkészítést követően méretre vágott elemek készülnek majd hasonló formában, azonos célra.
   A rendszerváltást követően a helyi gyár azonnal megtette a lépéseket az önállóság érdekében, 1991 januárjával ez meg is történt, az irányítást vállalati tanács vette át, majd 1993-ra százszázalékos állami tulajdonú részvénytársasággá alakultak. Meghirdették privatizációra a céget, az első kör a német érdeklődő visszalépése miatt sikertelenül zárult, a másodikban azonban a - közben életbe lépett - privatizációs lízing technikának köszönhetően hét magánszemély megkapta a társaság irányítását. Az év decemberére azonban már egy bankkal létrejött megállapodás eredményeként kifizették a lízingdíjat, így a tulajdoni viszony rendeződött, a banki tartozást három év alatt törlesztették a tulajdonosok.
   Az átvételkor, 1993-ban a cég teljes termelése 750 millió forintot tett ki. Idén az árbevétel meghaladja az ötmilliárd forintot. A cég azon érdekeltségei, amelyekben irányítási joggal is rendelkeznek, összességében idén mintegy 4 milliárd forint árbevételt realizálnak.
   A vezérigazgató beszélt a konkurenciáról - mely nagyobbrészt a BVM volt gyárainak utódaiból áll -, részletesen elemezte az egyes cégek tulajdonosi körét, történetét, termékkörét. Az egyik legjelentősebb konkurencia egy hódmezővásárhelyi cég, az ASA Építőipari Kft., azonban a Ferrobeton Rt. velük közösen megvásárolta egy ukrajnai, kalusi előregyártó üzemet, így a kinti közös fellépés itthon is kihat a versenyre. A beruházás értéke mintegy egymilliárd forintot tesz ki, melynek nagyobb része a technológia fejlesztését jelenti, célja a felkészülés a kint még csak később kiteljesedő építkezési boomra.
   A stratégia kialakításakor egy olyan gyárról döntött a cég vezetése, amely a piacok bővítésével igyekszik minél jobban kihasználni kapacitásait, a társaság nyereségét pedig a fejlesztésekre fordítják. Új termékeket fejlesztettek ki, technológiákat vásároltak meg, bővítették a mérnöki tevékenységet. A rugalmas termeléshez a csúcsok idején alvállalkozókat, bérmunkásokat vonnak be, ugyanakkor a hullámvölgyekben is teljes kapacitással tud működni a gyár. A Ferrobeton jelenleg 470 munkavállalót foglalkoztat, közülük mintegy százan szellemi dolgozók. A cég saját vagyona a kezdeti 420 millióról 1,7 milliárd forintra nőtt.
   A kiszolgáltatottság csökkentése érdekében a kiegészítő szolgáltatások terén egy sor cégben szereztek érdekeltséget, így van részesedésük építőipari kivitelező cégben, kereskedelmi társaságban, az alapanyag-ellátás és a szállítás terén. Irányításuk alá tartozik a szolnoki gyár is, amelynek az átvételkor 500 millió forintos volt az árbevétele, idén az egymilliárdot is eléri, és 250 millió forintos fejlesztést hajtanak ott végre, tehát azt a gyárat is fejlesztik. Idén 450 millió forintnyi megrendelésüket az ottani üzem gyártott le. Szlovákiában is megvásároltak egy kis üzemet, az ottani leányvállalat már egy jelentős megrendelést is megszerzett, egy Billa áruházat építettek Párkányban, a szükséges betonelemek legyártása Dunaújvárosban történt. Az ottani piacszerzés függvényében bővítik majd a szlovákiai gyártási kapacitást.
   Juhász Péter beszélt arról is, hogy az év első hét hónapjában az építőipar teljesítménye 30 százalékkal múlta felül a tavalyit, a bővülés a betonelemek terén 24 százalékos volt. Egy kérdés kapcsán azt is kifejtette, hogy a jelenlegihez hasonló időjárás kifejezetten kedvez számukra: előre gyártott vasbeton elemekből ilyen hidegben is fel tud épülni a ház, ez nagy előny a helyben öntött betonnal szemben.
   A Ferrobeton Rt. termékszerkezetéről Vass Lajos műszaki igazgató tartott előadást. A három fő csoportból a lakossági termékek közé tartozik a már említett, több mint kétszáz millió forintos beruházással leváltásra kerülő E-gerenda. Az ipari szerkezetek csarnokok, bevásárlóközpontok, lakóházak számára egyedi igények szerint készülnek, a konkurens megoldásokkal - acélszerkezet, ragasztott faszerkezet - szemben számos előnyük van, így például a tűzvédelem terén. A Ferrobeton jelentős választékot kínál a különböző hídépítési elemek terén is, az M1-es, az M3-as és az M30-as autópályák hídjainak egy jelentős részéhez itt készültek a vasbeton szerkezetek.
   Érdekes módon az utóbbi időben több nyugat-európai megrendelés is befutott a Ferrobetonhoz. Szállítottak vasbeton elemeket a határon túl épült Metro áruházak számára, de Londonba és Brüsszelbe is. A napokba hajózzák be egy, a belga fővárosban épülő Volkswagen autógyár extraerős födémelemeit, a különösen igényes piac is elismeri a cég által nyújtott minőséget, és örül - természetesen - a kedvező áraknak, melyek még a szállítás díjával együtt is versenyképesek lehetnek, ahogy a felsorolt esetekben minden bizonnyal azok is voltak, a kintiekkel.
   Az előadásokat gyárlátogatás követte, a résztvevők a csarnokokban részletes tájékoztatót hallhattak a munkafolyamatról, egyes ott készülő termékekről.

K. K.
(Dunaújváros Online Hírek)





Vissza
Megosztás: