STRONG ROCLA Kft. aktuális < Hírek | Magyar Betonelemgyártó Szövetség

Menü
Belépés felhasználóknak
Felhasználónév:

Jelszó:

Emlékezz rám!

STRONG ROCLA Kft. aktuális

STRONG ROCLA Kft.

LIDL Logisztikai Központ, Hejokürt

Újabb logisztikai központot épített a LIDL magyarországi leányvállalata. A több mint 40.000 m²-es Logisztikai Központ az M3-as új szakasza mellett, a hejokürti lehajtónál került kivitelezésre, segítve ezzel az Észak-magyarországi munkanélküliség csökkentését, nem kis örömére a hejokürti önkormányzatnak.


A generálkivitelezést a GROPIUS RT. nyerte, aki – az utóbbi években egyre meghatározóbb szerepet betölto generálkivitelezo a piacon - már a második LIDL logisztikai központot építi a székesfehérvári után.

Az épület alapozását és eloregyártott vázszerkezetének kivitelezését a STRONG és MIBET Építoelemgyár KFT. készítette a GROPIUS RT. alvállalkozójaként.

Az eloregyártott vasbeton váz kialakításánál probléma volt, hogy a német megrendelo egy „pillérkiosztásu” szerkezetet tervezett Hejokürtön. A Németországban már megvalósult csarnok eloregyártott vázszerkezete Magyarországon gazdaságtalannak bizonyult, áttervezését csak a pillérváz megtartásával lehetett kieszközölni.

A vázszerkezet két részre bontható, raktárcsarnok és irodaépület. A raktárcsarnok –kivitelezés folyamán kibovített, - végleges befoglaló mérete 335x122m, szerkezetileg további két részre, egy rövidfotartós hutotárolóra és egy hosszúfotartós, öthajós raktárrészre oszlik. Az irodaépület kétszintes 27x16m-es alaprajzi méretu.

A 7,70m-es homlokzati és 15,40m-es belso pillérosztású raktárrész kuriózuma a középso 28,70m-es hajó fotartója volt. A két irányban lejto (1,80m magas) tartó mértékadó nyomatéka 6400 kNm!

Az építoipar és ezen belül a vasbeton eloregyártó-ipar fejlodésére jellemzo, hogy egyre több épületnél megfigyelheto a 30-32, esetleg 36 m-es fesztávolságú fotartó kialakítása.

Pár évvel ezelott még a 24 m-es fesztávolságú fotartók gyártása jellemezte többségében az eloregyártást. Élmény- és ritkaságszámba ment 1-1 harminc méteres vagy ennél hosszabb elem gyártása. Mára az európai normák és technológiák bevezetésével, a betonkultúra és ezek mellett a cement és a vegyszerek fejlesztésével szinte természetes napi jelenség egy-egy 30 m-es terméket szállító autóval találkozunk, valamelyik eloregyártó emblémájával jelezve a tartó származási helyét.

A tervezok a megrendeloi igényeknek megfeleloen a minél nagyobb terek kialakítására törekszenek. A jelenlegi 15x29 m-es raszter már egy szimpla tetoszerkezetnek minosül a 18x30, a 20x24 és a 24x30 m-es kialakítások mellett.

A 360 db 15,4m-es tetotartót közel 2 hónap alatt kellett legyártani. Ezt a mennyiséget csak a termelékeny „TT panel keresztmetszettel” lehetett megvalósítani.

A betonacél árának – az elmúlt 2 évben történo – ingadozása mindig nagy dilemmát jelent a kivitelezonek. Állandó kérdés, hogy melyik keresztmetszet kialakítása a leggazdaságosabb?

A LIDL esetében ez a kihasználás mondhatni optimális, hiszen a pillérek 60x60-as keresztmetszettel készültek és 11 m hosszúak. Azonban a betonacél hányad mégsem több, mint 120-130 kg/m³.


Azt hiszem, kijelenthetjük, hogy ez az épület az eloregyártás klasszikus mintája. Sok egyforma elem, kevés átzsaluzás, kevés áttörés a tartókon, alacsony vashányad.

Képes József

ÚJABB BOVÜLÉS AZ AUDINÁL

Az elmúlt két évben már másodszor bovül az AUDI. Alighogy az egyik beruházás a német WALTER-BAU irányításával befejezodött, már itt is a következo projekt.

Ennek a generál kivitelezését a MERKBAU, mint generálkivitelezo kapta meg és a STRONG és MIBET – vagy 2006.01.02-tol már az új nevén a STRONGROCLA Építoelem és Környezettechnika KFT. – mint a szerkezetgyártó alvállalkozó, készítette a szerkezetet.

A korábban épült gyártócsarnokra - G-40 - jellemzo volt a túlméretezett szerkezet, hiszen 120x100 és 100x80 cm keresztmetszettel készült pillérek közel 40 t súlyt képviseltek.

A németek nem sajnálták a betont a szerkezetbol, pedig a tender pályázat során – bizonyos kivitelezok statikai számításai és átdolgozása által – bebizonyosodott, hogy a keresztmetszetek jelentos csökkentés után is megfelelnének a magyar eloírásoknak és a nemzetközi szabványnak.

Azonban, mint kiderült, a pályázati stádiumban a statikai, az építész, a gépész kiviteli tervek, sot a gyártmánytervek is 100 %-ban készen voltak és a szerzodés aláírása után komplett kiviteli gyártmányterveket adtak át részünkre, nem kis meglepetésünkre.

Gondoljunk csak bele, hogy hányszor kapunk egy komoly épülethez 3 db A4-es papírt a pályázó generálkivitelezo elokészítojének rajzaival, hogy valami ilyen épületet akarunk csinálni és erre kérnénk max. 2 napon belül versenyképes árat.

Összeállítunk egy vázat és utána jön a hír: megnyertük az épületet. Holnap lehet menni a tervezohöz egyeztetni és jó volna jövo héten a kehelynyak, 30 napon belül pedig egy komplett felállított váz. Ma már ezek sajnos napi elvárások, és nem kis problémát jelentenek a kivitelezonek. Nem kívánom megjegyezni, hogy ez most éppen melyik projekt volt, de azt hiszem, minden eloregyártónak ismert jelenség ez a történet.

De térjünk vissza az AUDI-hoz. Mint mondtam, megkaptuk a komplett dokumentációt. A szerzodés természetesen tételes költség elszámolású volt. A problémát a gyártás megkezdésekor az jelentette, hogy a terveken olyan anyagok szerepeltek, melyek Magyarországon nem álltak rendelkezésre.

Egy jó pár dolgot Németországból és Ausztriából importáltunk. Ezek a teljesség igénye nélkül pl. betonacél toldók, konzol tüske kialakítás, villámvédelmi doboz stb.

A kiegészíto anyagok esetében nem csak a minoség meghatározása, de az ár is egy érdekes kérdés volt számunkra. A németek erre azt válaszolták, hogy a minoséget meg kell fizetni, semmi olcsó „utángyártást” nem hajlandóak elfogadni, csak az eredetit.

Ezután az idén építettük a G-12, G-20 épületrészt, amely tulajdonképpen csak egy bovítés. És mégis, a fentebb leírt dolgok megszuntek.

Vissza, a normál hétköznapokhoz.

Átalányáras szerzodés, normál magyar technológia – ami természetesen nem rossz – csak összehasonlítva a korábbi beruházással, ki kell jelenteni, hogy nem az AUDI volt ilyen szinten nagy igényu, hanem a német generálkivitelezo volt igényes.

De egy biztos. A külföldi befektetokkel együtt megjelennek Magyarországon a külföldi generálkivitelezok. Bármilyen nehezünkre is esik kijelenteni, velük együtt egy más elvárás is, - az ár-érték arány elvén történo minoség követelése, és ezen minoség megfizetése.

Nem kell egy szerkezetnek 300 millió HUF-ba kerülnie ahhoz, hogy nyugati színvonalú minoséget várjanak el. Ez inkább megrendelo-függo.

Képes József

image

image

Letölthető fájlok:





Vissza
Megosztás: