VSTR Budapest 31. aktuális < Hírek | Magyar Betonelemgyártó Szövetség

Menü
Belépés felhasználóknak
Felhasználónév:

Jelszó:

Emlékezz rám!

VSTR Budapest 31. aktuális

VSTR aktuális munkái


LIEGL & DACHSER Logisztikai központ-Pilisvörösvár és EGLO-Pásztó raktárcsarnok bovítések

A szerkezet tervezok elott ismert, hogy „egyszeru” szerkezet nem létezik. Még az alaprajzában és statikai vázában hagyományosnak tekintheto vázszerkezeteknél is elofordul a szokványostól eltéro igény. A VSTR HUNGÁRIA cégcsoport 2005-ben építette a címben említett csarnokszerkezeteket, melyek építészeti és statikai igényeikben, a LIEGL & Dachser csarnok esetében lebonyolítási tanulságaiban is említésre méltóak.

1.LIEGL & DACHSER Logisztikai Központ-Pilisvörösvár

A LIEGL & DACHSER Németországi székhelyu szállítmányozással, raktározással foglalkozó vállalat. 1999-ben építették Pilisvörösváron az elso raktárbázisukat, melyet 2003-ban , majd 2005-ben tovább bovítettek. A VSTR cégcsoport építette az elso két ütemben megvalósult szerkezetet, ezért a megszokottnál is nagyobb erofeszítést tett a 3. ütem megszerzésére.

A tender tervdokumentációt a DACHSER Gmbh. készíttette Németországban. A feladat egy 92x76,5=7038 m2 alapterületu 13,5 m hasznos belmagasságú csarnokszerkezet megépítése volt. A metszeten látható keretszerkezetek jellemzo kiosztása 7,2 m. Az épületben az egyes raktározási egységek elválasztására cca. 4000 m2 , 15,55 m magasságú elore gyártott vasbeton elemekbol álló tuzfalat kellett készíteni. A tervezés és kivitelezés során a legnagyobb kihívást egyrészt az építési folyamat összes fázisában biztonságos épületmerevítési rendszer, illetve a helyes építési sorrend megválasztása jelentette. Másrészt a 34,5 m hosszúságú tetogerenda megtervezése és legyártása okozott nagy kihívást, tekintettel az eddigi gyakorlatban még nem alkalmazott gépészeti áttörési igényekre.

A szerkezet építésének megkezdése elott több fontos kérdést kellett tisztázni, mert ezek nélkül nagy volt a kockázata egy katasztrófa esetleges bekövetkezésének. A legfontosabbak ezek közül:

A 34,5 m-es gerenda gyártásához figyelembe vett gyártósablon geometriai adottságai megfelelnek e a geometriai és statikai igényeknek ?

A magyarországi gyakorlatban megszokott 3 %-os tetolejtésnél a megrendelo kisebbet tervezett. A gyártandó 12 db gerenda miatt a gyártósablon átalakítása és a várható többlet beton miatt a kivitelezési költségek szerintünk jelentosen megnottek volna. Ezért javasoltuk a 3%-os lejtést, ami a magas hullámú trapéz lemezes teto héjalás esetén a gyakorlatban megszokott, illetve megfelel a hazai gyártók lehetoségeinek. A szerzodést követoen a megrendelo mégis ragaszkodott az eredeti elképzeléséhez. A kérdés a Magyar és Német Betonszövetség közötti kapcsolatfelvétel , majd késobb állásfoglalásaik nyomán oldódott meg, lehetoséget adva a hazai gyakorlathoz igazodó 3%-os lejtésu gerenda beépítésének.

A geometria pontosítása mellett még egy nehézséggel kellett szembenézni, a gerendába a megrendelo a mellékelt metszet szerint 2 db 1,3 m ! és 2 db 1,0 m hosszúságú áttöréseket kért az egyéb lyukasztási igényeken felül.. A gerendára jutó terhelési sáv 7,2m . Korábban a hasonló hosszúságú gerendákat legfeljebb 6 m-es kiosztásra készítettük. Ilyen hosszmérettel és ilyen lyukasztással, még nem készült gerenda. Az áttörések statikai méretezéséhez csak a külföldi szakirodalomban találtunk példákat. Németországban ilyen áttöréseknél a beton bedolgozhatósági problémát az öntömörödo beton alkalmazásával oldják meg. Nem megfeleloen bedolgozott beton esetén a tartót selejtnek kell tekinteni, az anyagi kockázat ennek megfeleloen jelentos. Egy gerenda újragyártása a kivitelezonek 2005-ös árszinten 1,15 Mft-ba kerülne. A VSTR Kft. a bedolgozhatóság miatt egyedi beton receptúrát és kello számú zsalu vibrátort használt. Újragyártásra betonfelület hiányossága miatt nem volt szükség.

Az épületszerkezet statikai modell felállításánál, tekintettel a tuzfalakra, a szerelés közbeni állapot volt a mértékadó.

Ennek megfeleloen kellett megtervezni a költségek szempontjából legkedvezobb építési sorrendet, illetve épületmerevítési rendszert.

A végeredményt a mellékelt ábrák és fényképek szemléltetik. A vasbeton szerkezetet a STAT 31 Mérnökiroda Bt. tervezte , és a VSTR Hungária cégcsoport (VSTR H. Bp.31 Vb.gyártó Kft. És VSTR H. Bp.31 ÁÉV Kft) építette 2005 június-július hónapokban. A generál kivitelezo az Aktuál Bau Építoipari Kft. volt.

2.EGLO-Pásztó raktárcsarnok

Az EGLO már 2001-óta tervezte a pásztói gyártó és raktárkapacitásának bovítését. A tervezési idoszakban mind vasbeton mind acélszerkezetu terv változatok születtek. Az építendo raktár meglévo épületrészhez csatlakozik egy háromszintes nyaktaggal. A kivitelezés a MARKET Építo Rt. fovállalkozásában kezdodött 2005 szeptemberében , a muszaki átadás 2006 I. n. évben várható.

A raktárcsarnok magassági méreteiben túlszárnyalja az eddig épített hasonló szerkezeteket. Az igény , kéthajós 23,65 m ! hasznos belmagasságú, 110 m hosszúságú vasbeton szerkezet volt. A csarnokrész statikai váza alul befogott felül kilendülo keret.

A statikai feladat ennél a szerkezetnél a biztonsági szempontból megfelelo, kivitelezési szempontból leggazdaságosabb szerkezet kiválasztása volt. Kivitelezési oldalról viszont a 26 m hosszúságú, 30 t súlyú pillérek szállítása és elhelyezése volt a legnehezebb feladat. A pillérek felso pontja az elhelyezéskor legfeljebb 2 cm-t térhetett el a függolegestol. E nélkül a tetogerendák elhelyezése csak a beton vágása után lett volna lehetséges , cca. 24 m! magasságban. A kivitelezok a munkát megfelelo elorelátással az elhelyezési turéshatáron belül teljesítették.

A pillérkeresztmetszet megállapításánál követelmény volt a szerkezet elmozdulásának a megengedett határokon belüli tartása (l/200) , illetve a szállítási-daruzási költségekre tekintettel a 30 t-ás elemsúly ne legyen túllépve. Többféle megoldással próbálkoztunk. A terv az volt, hogy a közbenso oszlopokat a szükséges és elégséges módon négyzet keresztmetszeture választjuk. Ennek a gyártási-szállítási-szerelési-végleges állapotok vizsgálata után a 60/60 cm-es keresztmetszet megfelelt. A csarnok hosszoldali homlokzati pillérjeivel terveztük a keretet megtámasztani. Erre lehetoséget adott, hogy a vízszintes terhekhez képest az épület függoleges terhei nem voltak jelentosek. Többféle keresztmetszeti lehetoséget vizsgáltunk meg: „I” alakú , valamint hoszigetelo anyaggal kikönnyített négyszög alakú keresztmetszeteket. A statikai számítások elvégzése után a 120x60 cm-es külméretu „I” keresztmetszet mellett döntöttünk. Az önsúly további csökkentése miatt a pillér felso 7,5 m-es részét 60/60 cm-re csökkentettük. A szállítási állapotban ez a rész mint konzol lett tervezve.

A gyártmánytervek készítésekor figyelembe vettük a kivitelezo kollégák kéréseit: A pillér központosítót a pillér súlyvonalába terveztük, meghatározott magasságokba az esetleges kitámasztás rögzítése miatt csöveket építettünk be. Az oszlopok beállítása a gyakorlatban, köszönhetoen a megfelelo helyre beépített központosító szerelvényeknek , egyéb segédszerkezetek, nélkül a hagyományos faékes rögzítéssel, és kibetonozással megvalósult.

Az épületet a mellékelt rajzok és fényképek szemléltetik.

A tartószerkezet tervezését a STAT 31 Mérnökiroda Bt. (vb. szerkezet), Petik és Társa Kft. (alapozás) végezte. Külön köszönet az EXON 2000 Kft-nek a monolit vasbeton szerkezeti részek illetve az épületmerevítés tervezésében vállalt munkáért.

Az elore gyártott vasbeton szerkezetet a VSRT H. Bp31 cégcsoport gyártotta és szerelte. A kivitelezés a MARKET Építo Rt. fovállalkozásában valósul meg.

Összefoglalva:

A fenti két épület tartószerkezetei különbözo, a „napi” gyakorlattól eltéro muszaki megoldásokat jelentettek, de tanulságaik alapvetoen azonosak. A felmerülo muszaki kérdésekre válaszokat kínáló szakirodalom , illetve a megfelelo tervezoi programok szüksége. A LIEGL esetében a tetotartók mérete és áttörései , az EGLO esetében a gerendákkal összekapcsolt keretszerkezet méretezése volt a probléma. A gerenda esetében külföldi (Német) szakirodalomban találtam megoldást. A keret méretezésében pedig a vasbeton viselkedését figyelembe vevo (vasalt , megrepedt keresztmetszet), másodrendu hatásokat is kalkuláló statikai program segített.

A tervezés EUROCODE 2 szabvány szerint történt. Külföldi megrendelok (esetünkben Német) esetén az EC szerinti tervezés közös” nyelvet” jelentett, sok esetben gyorsította a eltéro vélemények kompromisszumos megoldását.

A vasbetonszerkezetek méretezéséhez az ABACUS Gmbh. statikai programjait használtuk.

Novák László

 

Letölthető fájlok:

VSTR LIEGL-EGLO (application/msword, 0.75 MB)





Vissza
Megosztás: